علت کوچک شدن سفارش پس از برش :

از آنجا که کارها در کلیه فرم‌های عمومی چسبیده به یکدیگر چاپ می‌شوند،

برای آنکه در لبه‌های کارت شما از رنگ‌های کارت کناری نباشد، برشکار

می‌بایست کمی از درون رنگ کارت‌ها را برش بزند که این امر باعث می‌شود

کارت شما از اندازه‌ای که سفارش داده‌اید (  نزدیک‌به 3 میلی‌متر ) کوچکتر شوند

( تصویر1 )



یادآوری: به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید سایز چاپ سفارش شما دقیق باشد

می‌بایست کار خود را دست‌ کم 2 میلی‌متر بزرگتر از اندازه اصلی خود که می‌خواهید

، سفارش دهید. ( تصویر 2 )



راهنمای چیدمان فایلهای دو رو:

کلیه فایل‌های مجتمع به‌ صورت کتابی دو رو می‌شوند، یعنی در شرایطی

که فایل پشت و روی سفارش را مانند تصویر شماره 1 کنار هم قرار دهید

( تصویر 1 )



یعنی برای اینکه پشت کارت خود را بخوانید باید آن را به سمت چپ

یا راست بچرخانید.


حالت معمولی طراحی فرم‌های دورو 

حالت ویژه‌ی طراحی فرم‌های دورو

توجه داشته باشید ممکن است حالتی که شما برای چاپ ارسال کرده‌اید

بر‌پایه تصویر 3 درست باشد؛ یعنی بر اساس مقوله‌ی دور پشت دور،

نزدیک پشت نزدیک، اما طبق اصول فرم‌بندی کتابی نباشد. در این

حالت فایل شما هنگام فرم‌بندی 180 درجه چرخانده می شود تصویر 4

و نتیجه ای که مورد نظر شما بوده حاصل نخواهد شد.


در این حالت شما باید قبل از سفارش با کارشناسان این مجتمع مشورت کنید.

حالت سکه ای

این شیوه مورد استفاده مجتمع طراحی و چاپ ایندو نمی باشد، بنابراین درباره

این شیوه توضیح نمی دهیم اما اصطلاح سکه ای در فرم های عمومی کاربرد

دارد و جزو همان حالت های خاص است که در بالا توضیح داده ایم.

این حالت معمولا در سفارشات مارک لباس، کارت های سکه و سفارشاتی که

در حالت خاصی خط تا میخورند مورد استفاده قرار میگیرد، به این ترتیب برای

آنکه پشت کارت را بخوانید باید آن را به سمت بالا یا پایین بچرخانید ( تصویر 5 ).


راهنمای CMYK - RGB :

مدل رنگی RGB

در این مود رنگی از ترکیب سه رنگ Blue, Red, Green

میلیون ها رنگ تولید می شود. ترکیبات این مود بر اساس نور میباشد.

همانطور که مشخص است کاربردی در چاپ افست که از ترکیب

رنگ ها استفاده میشود ندارد ( تصویر 1 ).

استفاده از مود RGB در چاپ افست هیچ توجیه یا تضمین چاپی ندارد،

لذا هنگام طراحی به این امر توجه کنید.


مدل رنگی CMYK

این مود رنگی که مورد استفاده در افست می باشد. از حاصل 4 رنگ

اصلی چاپ یعنی cyan, magneta, yellow, black میلیون ها رنگ

تولید می شود.

تفاوت نور و رنگ :

همانطور که در تصویر 1 و 2 می بینید از ترکیب مود CMYK به

صورت تمپلات رنگ مشکی به دست می آید و از ترکیب نورهای

RGB به صورت تمپلات رنگ سفید به دست می آید از این مسئله

می توان فهمید که قاعده مود CMYK و RGB از بنیان با یکدیگر

تفاوت دارند.

تذکر: عکس ها به صورت اورجینال RGB است. برای تبدیل

عکس های RGB به CMYK از فتوشاپ استفاده کنید سپس در

صورت لزوم در نرم افزار برداری طرح خود را تکمیل کنید.این تبدیل

در فتوشاپ با خطای کمتری مواجه خواهد شد.

نکته: به یاد داشته باشید به صورت اساسی سیستم نمایش مانیتور

بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق CMYK را ندارد.

راهنمای رنگ مشکی


رنگ نوشته های مشکی :

در صورتی که در فایل خود از نوشته های مشکی استفاده می کنید رنگ

این نوشته ها باید مشکی تک رنگ ( black:100 ) باشد.

لازم به ذکر است هرچه مشکی تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با

مشکی 4 رنگ قابل قیاس نیست اما خطا در نوشته های مشکی 4 رنگ

اجتناب ناپذیر است.


تبصره: این مسئله در مورد محصولات پی وی سی برعکس می باشد.

به شکلی که برای تمام محصولات حتما بایستی از نوشته های 4 رنگ

( چهار 100 cmyk ) در طراحی خود استفاده کنید.

زمینه مشکی تک رنگ:

اگر زمینه طراحی خود را مشکی تک رنگ ( black 100 ) انتخاب کنید

نتیجه چاپی آن خاکستری خواهد شد. تا حد امکان در زمینه های تمپلات از

این رنگ اسفاده نکنید، غیر از اینکه سفارش شما مشکی پر رنگ نخواهد شد،

نتیجه نهایی نیز مطلوب نخواهد بود.


زمینه مشکی 4 رنگ:

اگر می خواهید زمینه مشکی پر رنگ ( به اصطلاح مشکی پر کلاغی ) داشته

باشید از مشکی 4 رنگ استفاده کنید.

رنگ سفید، روی مشکی 4 رنگ:

اگر روی زمینه های مشکی 4 رنگ از نوشته یا اشکال سفید استفاده

می کنید بایستی از 0.5 point دور خط ( در فتوشاپ stroke :2 Px )

مشکی تک رنگ ( black 100 ) استفاده کنید. فراموش نکنید سفید رنگ

چاپی نمی باشد و مکان هایی که در چاپ سفید دیده می شود مکان هایی هستند

که هیچ رنگی چاپ نشده است ( البته این مسئله در چاپ افست یووی متفاوت است ).


رنگ خاکستری:

اگر رنگ زمینه خاکستری مورد انتخاب شماست به هیچ وجه از رنگ

خاکستری 4 رنگ استفاده نکنید. این نوع رنگ با تونالیته بالایی مواجه

خواهد شد.


مشکی 4 رنگ PVC:

اگر می خواهید زمینه مشکی پر رنگ ( به اصطلاح مشکی پر کلاغی )

  در کارت ویزیت پی وی سی داشته باشید ترکیب رنگی زیر را استفاده کنید.


تغییر رنگ در فرمهای عمومی

از آنجایی که سفارشات در فرم های عمومی از جهت رنگ قابل تفکیک

نیستند هر فرم عمومی دارای میانگین رنگی خاص می باشد. رنگ ها

بر اساس رنگ قابل فرم چاپی تنظیم می شود از این رو کارهایی که در

این فرم چاپ می شوند. 15% به مانیتور استاندارد مواجه خواهد شد

( تصویر شماره 2 ).


تذکر: به یاد داشته باشید در چاپ افست ( عمومی و اختصاصی تفاوتی ندارد )

حتی اگر فایل را در مدل CMYK طراحی کرده باشید، باز هم رنگ چاپی کار

شما با آنچه در مانیتور می بینید متفاوت خواهد بود چون به صورت اساسی

سیستم نمایش مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق CMYK را ندارد .

به علت تغییر مواد اولیه ( کاغذ، مرکب، روکش ها و... ) و همچنین تفاوت

میانگین رنگی در فرم های عمومی که حتی با اختلاف یک فرم چاپ می شوند،

ممکن است اختلاف رنگی چاپ جدید شما با چاپ قبلی 30% باشد.

اگر نمونه رنگی در دست دارید و بر اساس آن طراحی کردید صرف نظر از

خطای چشم طراح و مهارت در اجرا کردن رنگ، خطای رنگ شما در فرم های

عمومی 30% خواهد بود. ( تصویر 3 )


راهنمای فونت نوشته

از فونت های کوچکتر از 7pt استفاده نکنید. ( تصویر 1 )

برای انتخاب رنگ فونت از رنگ های کمتری استفاده کنید. به خصوص

فونت 8pt پایین تر از فقط در یک رنگ استفاده کنید خطای زینک در

نوشته های ریز اجتناب نا پذیر است. لازم به ذکر است هر چند مشکی

تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با مشکی 4 رنگ قابل قیاس نیست،

اما خطا در نوشته های مشکی 4 رنگ اجتناب ناپذیر است ( تصویر 2 ).

به یاد داشته باشید نتیجه استفاده از فونت های 4 رنگ در فرم های کتان

و کلیه فرم هایی که روکش ندارد پشت زدگی خواهد بود . در صورتی که

در فایل خود از نوشته های مشکی استفاده می کنید رنگ این نوشته ها

باید مشکی تک رنگ ( Black:100 ) باشد.

در نوشته های لاتین از فونت های کوچکتر از 8pt استفاده نکنیـد

( تصویر 3 ).هم چنین با در نـظر گرفتن زیـبایی طـرح خود تا حد امکان

از فونـت هایBold استفاده کنید. به یـاد داشته باشید فونت لاتین تحریری

در اثر جابجایی اجتناب ناپذیر زینک ها نا خوانا و تار دیـده میشود ( تصویر 4 ).

راهنمای برجستگی

از آنجایی که کلیه فرم های برجسته این مجتمع  با تیغ دایکات دورگرد

می شود، اگر لبه هایی که تیغ میخورد برجستگی وجود داشته باشد یووی

در آن قسمت پوسته می شود ( این مسئله در یووی های تمپلات محسوس تر

است ) ( تصویر 1 ).

توجه کنید: اگر فایل یووی ( برجستگی ) کار نسبت به فایل چاپی روی هم

خوردگی ندارد ( تصویر 2 )، باید توسط طراح تصحیح و بررسی شود.


فونت ها یا اشکال ریز در برجستگی زیبایی ندارد و ممکن است نتیجه

کار مطلوب نشود . تا حد امکان از نوشته ها و اشکال یا خطوط ریز در

برجستگی های کار استفاده نکنید. فایل یووی کار می بایست تمام مشکی

و بدون ترام باشد. بدیهی است از شکل های بی کیفیت در فایل یووی

استفاده نکنید ( تصویر 3 )